Heb je een klacht?

Heb je een klacht? Laat het ons weten!

Ben je niet tevreden? We horen het graag, zodat we je zo goed mogelijk kunnen helpen. Neem contact met ons op via één van de onderstaande manieren:

  • Telefoon: Bel ons op (020) 426 63 80 (ma-vr van 9.00 - 17.00 uur). 
  • E-mail: Vul het online contactformulier in of stuur een e-mail naar pf.snsreaal@blueskygroup.nl.
    Let op! Verstuur geen gevoelige informatie via e-mail. Gebruik hiervoor Mijn pensioen. Geef alleen de informatie die we nodig hebben.
  • Post: Stuur een brief naar:
    Pensioenfonds SNS REAAL
    Postbus 123
    1180 AC Amstelveen

Wat hebben we van je nodig?

  • Een duidelijke omschrijving van je klacht.
  • Jouw polisnummer.
  • Jouw telefoonnummer, zodat we, alleen als het nodig is, contact met je kunnen opnemen als we nog vragen hebben.
    We doen ons best om samen tot een oplossing te komen.

Hoe behandelen we jouw klacht?

  • - Je ontvangt van de uitvoeringsorganisatie een ontvangstbevestiging.
    Indien er sprake is van een telefonische klacht sturen wij geen schriftelijke ontvangstbevestiging of ontvangstbevestiging per e-mail. In dat geval bevestigen we in het gesprek de ontvangst van de klacht.
  • Indien de uitvoeringsorganisatie voor het behandelen van de klacht meer informatie nodig heeft, vragen wij je om meer informatie en een termijn wanneer de uitvoeringsorganisatie de informatie wenst te ontvangen.
  • Je ontvangt binnen 4 weken na het indienen een schriftelijke reactie op jouw klacht.
    Als de uitvoeringsorganisatie meer informatie nodig heeft voor het behandelen van de klacht, worden de 4 weken verlengd met de termijn voor het ontvangen van de extra informatie.
  • Als je het niet eens bent met onze reactie of geboden oplossing, kan je binnen 4 weken jouw klacht met motivatie schriftelijk bij het bestuur van het pensioenfonds indienen. Dit kan via het het online contactformulier of door te mailen naar pf.snsreaal@blueskygroup.nl. Je mag ook een brief sturen naar Pensioenfonds SNS REAAL, Postbus 123, 1180 AC Amstelveen.
  • Het bestuur onderzoekt jouw klacht. Hierbij past het bestuur schriftelijk of mondeling hoor en wederhoor toe.
  •  Uiterlijk 4 weken na ontvangst van jouw klacht, ontvang je een reactie van het bestuur.
  • Ben je het niet eens met de uitspraak van het bestuur en gaat jouw klacht over de uitvoering van het pensioenreglement? Dan is er binnen het pensioenfonds geen bezwaarmogelijkheid meer. Je kunt jouw klacht dan voorleggen aan de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP) en de ombudsman.
  • Je kunt altijd jouw klacht voorleggen aan de burgerlijke rechter. Houd er rekening mee dat hier kosten aan verbonden zijn.

 

Geschilleninstantie Pensioenfondsen vanaf 1 januari 2024

Sinds 1 januari 2024 kun je je klacht kosteloos voorleggen aan de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP). Deze instantie is door de overheid aangewezen als officiële geschilleninstantie voor pensioenfondsen. Voordat je met  jouw klacht naar het GIP kunt moet je wel eerst  de interne klachtenprocedure helemaal  doorlopen. De klacht moet betrekking hebben op de uitvoering of toepassing van het pensioenreglement.

Voor meer informatie kun je terecht op de website: www.geschilleninstantiepensioenfondsen.nl

Bijlage Grootte
198.36 kB
klachteninfographic