Heb je een klacht?

Hoe kan je een klacht indienen?

Heb je een klacht? Wij doen ons best om je zo goed mogelijk te helpen. Het kan zijn dat je niet tevreden bent. Dit horen we graag.

  • Bel met ons via (020) 426 63 80 van 9.00 - 17.00 uur ma-vr. Komen we er samen niet uit, dan nemen wij jouw klacht verder in behandeling.
  • Je kunt ook het online contactformulier gebruiken of een e-mail sturen naar pf.snsreaal@blueskygroup.nl.
    Let op! Verstuur via e-mail geen gevoelige informatie aan ons. Gebruik dan de beveiligde omgeving van Mijn Pensioen in plaats van e-mail. Let er ook op dat je niet méér informatie verstrekt dan waar wij om vragen.
  • Of een brief sturen naar Pensioenfonds SNS REAAL, Postbus 123, 1180 AC Amstelveen.

Geef aan ons door:

  • Jouw klacht: waar bent u ontevreden over?
  • Jouw polisnummer.
  • Jouw telefoonnummer, zodat we je kunnen bellen om een compleet beeld te krijgen van jouw klacht.

Hoe behandelen we jouw klacht?

  • Je ontvangt van de uitvoeringsorganisatie een ontvangstbevestiging.
    Indien er sprake is van een telefonische klacht wordt geen schriftelijke ontvangstbevestiging of ontvangstbevestiging per e-mail aan de belanghebbende gestuurd. In dat geval wordt in het gesprek de ontvangst van de klacht bevestigd. 
  • Indien de uitvoeringsorganisatie voor het behandelen van de klacht meer informatie nodig heeft, vragen wij je om meer informatie en een termijn wanneer de uitvoeringsorganisatie de informatie wenst te ontvangen.
  • Je ontvangt binnen 4 weken na het indienen een schriftelijke reactie op jouw klacht.
    Als de uitvoeringsorganisatie meer informatie nodig heeft voor het behandelen van de klacht, worden de 4 weken verlengd met de termijn voor het ontvangen van de extra informatie.
     
  • Als je het niet eens bent met onze reactie of geboden oplossing, kan je binnen 4 weken jouw klacht met motivatie schriftelijk bij het bestuur van het pensioenfonds indienen. Dit kan via het online contactformulier of via een brief.
  • Het bestuur onderzoekt jouw klacht. Hierbij past het bestuur schriftelijk of mondeling hoor en wederhoor toe.
  •  Uiterlijk 4 weken na ontvangst van jouw klacht, ontvang je een reactie van het bestuur.
     
  • Ben je het niet eens met de uitspraak van het bestuur en gaat jouw klacht over de uitvoering van het pensioenreglement? Dan is er binnen het pensioenfonds geen bezwaarmogelijkheid meer. Je kunt jouw klacht dan voorleggen aan de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP) en de ombudsman.
  • Je kunt altijd jouw klacht voorleggen aan de burgerlijke rechter. Houd er rekening mee dat hier kosten aan verbonden zijn.

 

Geschilleninstantie Pensioenfondsen vanaf 1 januari 2024

Je kunt sinds 1 januari 2024 uw klacht voorleggen aan de Geschilleninstantie Pensioenfondsen. Dit doe je kosteloos. De Geschilleninstantie Pensioenfondsen is door de overheid aangewezen als officiële geschilleninstantie voor pensioenfondsen in het geval de interne klachtenprocedure volledig is doorlopen. De klacht moet betrekking hebben op de uitvoering of toepassing van het pensioenreglement. Je leest er meer over op de website www.geschilleninstantiepensioenfondsen.nl

Bijlage Grootte
198.36 kB
klachteninfographic